tirsdag 10. februar 2009

Pro Jesus - aa elske sin neste

Jeg og en venn fra Norge ruslet innom en kristen bokhandel ved Jaffa Gate i gamlebyen her en dag. Vi kom raskt i prat med den smilende amerikaneren som jobbet der. La oss kalle han for Mike.
I begynnelsen av samtalen virket det som vi var saa noenlunde enige, da vi (mest han) pratet om kristen litteratur og menighet. Mike skiftet tema, og fant frem en bok som viste til sammenheng mellom naturkatastrofer i USA som angivelig skal ha skjedd grunnet det boken karakteriserer som Israeluvennlige politiske ytringer fra samme land. Et av eksemplene er orkanen Katrina. Katastrofen skjedde som en straff fra Gud paa grunn av det forfatteren saa paa som daarlig Israelspolitikk.
Jeg og min venn stilte oss litt undrende og gav utrykk for at dette slett ikke var sikkert.
"There is a spirit of unbelief here" fikk vi hoere. "You don't know about this, but you can learn". "Those countries who oppose Israel will be cursed"
Ikke nok med dette men karen begynte aa snakke om deception, at det finnes mange kristne men mange er blitt forfoert paa deres trosvandring. Jeg hadde en stygg mistanke om at det var meg og min venn han siktet til, og at det var nettopp vi som var blitt forfoert.

Min venn fra Norge provde seg paa tappert vis med aa si at det viktigse ikke er hvilke politiske meninger vi har som kristne. Men at det handler om aa elske alle mennesker inkludert baade arabere og joder. Men det virket ikke som vaart forsok paa en respektfull dialog med en broder, med sikte paa aa enes om det sentrale i kristen tro, bar mye frukt.

Jeg klarte ikke aa holde meg, maatte proeve aa gi respons paa Mikes mangel paa respekt. Provde ogsaa dele litt av mine politiske kunnskaper, men til ingen nytte. Vi tok hverandre i hendene og forlot aastedet.

Det min venn fra Norge saa om Jesus, evangeliet for alle og kjaerligheten har festet seg hos meg.
La oss vaere pro Jesus, pro Guds kjaerlighet til joder og arabere!

Men hva med profetiene? Hva med landet? Hva er billedlig, og hva kommer konkret til aa skje?
Vi faar se!
Det er mye jeg ikke forstaar, men Gud faar oppfylle profetier slik han har tenk dem. La oss i mellomtiden gjore det Mesteren konkret har bedt oss om, saa faar Han ta seg av resten.

Hvem skaper fred i midtosten?
Staar valget mellom Obama og Jesus vil jeg definitivt velge Jesus.

3 kommentarer:

  1. Gøy å lese hva du bedriver der nede, Hansi. Og kjenner meg veldig enig ang. Israel. Det finnes for mange (etter min mening) som er trangsynte i denne saken.

    -jon ivar

    SvarSlett
  2. Interessant Hansemann! Du skulle spurt han om hvorfor vi ikke har sett så mye til orkaner, tsunamier, atombomber, meteoritter, marsboere og naturkatastrofer her oppe i skandinavia da, når mange her har uttalt seg kritisk til Israel:)..

    Håper du fortsatt har det bra der nede - du er savnet kompis!
    Rastafarild

    SvarSlett
  3. Hei. Så kjekt med kommentarer på innleggene mine :)
    Jeg har det fortsatt bra her nede men savner dere der hjemme.

    SvarSlett