mandag 9. februar 2009

Jordan

For en droy uke siden reiste jeg, Eli og Silje til Jordan. Vi hadde en langhelg hvor vi blant annet fikk et kort mote med Eilats behagelige lunka luft, pruting paa Bussholdeplassen i Akkaba, billige taxiturer, en hyggelig grenseovergang, en nesten folketom turistby i fjellet, Petra, og en pratsom New Yorker i Amman.

Turen syns jeg ble spesielt bra paa mange maater. Ikke bare at det var stort aa oppleve Petra. Men alle menneskene vi motte og situasjonene vi endte opp i gjorde turen ekstra spesiell.


Taxituren til Petra
For et fantastisk skue vi hadde ut fra taxivinduet. Kan det bli bedre tenkte jeg da vi horte paa arabisk musikk og saa fjellformasjoner vi aldri foer hadde sett.


Petra
Du har helt sikkert sett bilde av den, den store porten hogget i fjell. Og ja, det var imponerende aa se den i virkeligeheten. Denne porten er den mest bevarte uthoggingen, men det finnes mange flere. Jeg er spesielt imponert over hvor glatte og fine overflater de greide aa skape. Det fantes ogsaa uttallige gravhuler og fascinerende fjellformasjoner i fenomenale farger.
Se ogsaa Elis blogg.



Amman - en stygg/fin by
Amman er saavidt jeg vet hovedstaden i Jordan og har rundt to millioner (fakta boer sjekkes ;)
Vi visste knapt noe som helst om byen og jeg ble ganske sa forundret da vi kjorte inn i den. En trist by, fikk vi inntrykk av... Jentene oensket nok at de var mer tildekket da vi steg ut av taxien. Et lite sjokk. En annen verden. Slitsomt! Det viste seg at vi hadde landet i et meget konservativt omraade. En ble mer vant etter hvert. Mer praktisk aa vaere mann der.

Hmm, et sted maa da de rike bo tenkte jeg.

Fant til vaar (les min) store lettelse at dette bare var en del av storbyen. Som natt og dag, her var det moderne, rent og ryddig. Ikke alle kvinnene var tildekt. Her kunne vi slappe mer av... Og det gjorde vi, koste oss.


Turens begivenheter.
- grensevaktenes varme velkomst paa Jordansk side
- vi traff Taraneh og Geoff, to meeeget hyggelige amerikanere aa oppleve Petra sammen med.
- det sjenerose personalet ved hotell Moevenpick, samtalene der og bilturen ut i de sene nattetimer med kelner Mustafa. Haha, morsom kar.
- taxisjaforen som illsint kranglet med politiet fordi han fikk bot. Haha, han (taxisjaforen) ble skikkelig sur. Husk setebelte!
- Millitaeret som stoppet og prutet taxien for oss
- og den hovedsaklig monologe New Yorkeren som hadde datet halve verden. haha!

1 kommentar:

  1. Hansi er på tokt! Gøy lesing:) Når er du tilbake til Norge ditt Norge? Arild

    SvarSlett