fredag 27. februar 2009

Godt å være hjemme igjen

I skrivende stund sitter jeg i leiligheten Oslo og er glad for å være tilbake igjen. Jeg er takknemlig for at jeg bor i Norge og ikke på Vestbredden. Vi som er født og oppvokst i Norge har virkelig vunnet i lotteri. Vi har det bedre enn de fleste. La oss være takknemlige for det.

Jeg er glad for at jeg kan dra hvor jeg vil i morgen uten å ha passet i lommen.

Ja, som du sikkert forstår blir en preget av å være i et så konfliktfylt område. Jeg synes jeg har fått med meg mye både på godt og ondt. Det er naturligvis mest behagelig for meg å være på steder der jeg slapper av. For meg vil dette gjelde steder hvor ting er rene, pene og ting fungerer som de skal. I løpet av min tid i Midtøsten har jeg imidlertid satt noe av egen komfort til side. Jeg har latt meg eksponere for det kjipe liv på grunn av okkupasjon og krig. Jeg har fått føle den spennte situasjonen på kroppen. Og har lurt på om dette er krig, fred eller hva. Det er ikke krig, og det er ikke fred, men situasjonen er som på vent. Jeg tenker på hva komme til å skje i fremtiden, har konflikten i det hele tatt en ende? Det kan være vanskelig å se lyset i enden av tunnelen her nede. Folk er lei å bli herset med og kontrolert på alle bauer og kanter. Jeg spør meg selv når koker Vestbredden-gryta over igjen?

Både Israelere og Palestinere ønsker til syvende og sist fred. Måtte freden snart komme!

Hans Eskil ønsker Fredsfyrsten velkommen til Israel og Palestina.


Takk for at du har fulgt meg i Palestina

2 kommentarer:

  1. Hei Hansi!
    Må si at jeg blir rørt av å lese innlegget ditt... Du setter ord på noen ting som jeg kjente meg veldig igjen i da jeg leste innlegget. God helg!!! Ingi

    SvarSlett
  2. Skjønner!

    God helg ingi :-)

    SvarSlett